>Viktig å bry seg om

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?

Disse tilbakemeldingene blir ikke besvart.
Ikke skriv noe personsensitivt.

Viktig å bry seg om

Publisert: 19.12.2023 Av: Cecilie Sommer-Mathiesen

Helsesykepleier Ann-Christin Pettersen er opptatt av at alle som er rundt et barn, har et ansvar. - Vi vet godt at ikke alle barn gleder seg til jul, det er viktig at vi bryr oss om og viser omsorg, sier hun.

Denne uka starter juleferien, og selv om helsesykepleier Ann-Christin Pettersen er julemenneske selv og gleder seg til høytiden, er det også med alvor.

Gir ekstra oppmerksomhet

Hun har mange års erfaring som helsesykepleier i skolehelsetjenesten i Sarpsborg kommune, og har kontor på Lande barneskole.

- En av de viktigste oppgavene er å være synlig i korridorene, ute i skolegården i friminuttet, ha åpen dør og være tilgjengelig der barna er. Jeg pleier å være ekstra bevisst på det i ukene før jul. Det er noe med å gi det ekstra smilet, klapp på skulderen, og se de som trenger det litt ekstra, sier Pettersen.

For hun vet det så inderlig godt. Ikke alle gleder seg til jul. Skolefri og høytid kan også oppleves utrygt og trist. Det handler ikke om bare selve høytiden. Det starter mange uker i forveien, med forventninger om å glede seg til jul, julepynt, oppmerksomhet rundt gaver, og alt julen bringer med seg.

UNICEF Norges årlige juleundersøkelse viser at rundt 600.000 nordmenn gruer seg til jul. Barnefamilier og de med lavest inntekt gruer seg mest.

- Vær et godt forbilde

- Det kan være mange årsaker som bidrar til at noen gruer seg til jul. Alkohol er en av dem. Den gode stemningen voksne kan oppleve med alkohol, er ikke alltid god for barna. I noen hjem brukes det alkohol på en måte som gjør det ugreit. Vær et godt forbilde, og snakk med barna om det hvis du ønsker å ta et glass til jul, sier Pettersen.

Bekymring rundt økonomi, samlivsbrudd, savn og ulikheter er andre ting som kan påvirke. En viktig oppgave som helsesykepleier er å sette barn i stand til å snakke om ulike følelser, og det å ta kontakt når de trenger hjelp.

- Barn er lojale og verner om familien sin uansett, men det viktigste er å gi dem en trygg og god jul.

I førjulstiden opplever skolehelsetjenesten også at barn kommer innom fordi de er bekymret for en klassekamerat eller venninne. En god del lærere er også gode på å komme til helsesykepleier med sin bekymring.

-Da ser vi på bekymringen sammen, og blir enige om hva vi gjør videre. Vi må også huske at det ikke er alle som feirer jul, sier Pettersen.

I en travel hverdag tror hun jul er viktig for å roe ned og bare være sammen. Hun er opptatt av at alle som er rundt et barn har ansvar, det angår oss alle.

- Er det en dør du kan banke på, noen du kan ringe eller hjelpe? Hvis du ser noen som sliter eller har det tøft, så ta deg tid til å spørre om det er noe du kan bidra med. Selv små ting kan utgjøre en stor forskjell. Man kjenner sine egne barn, men kjenner ikke innholdet i ryggsekken til andre barn og voksne. Vær gode forbilder og trygge voksne, og ikke vær redd for å bry deg om og vise omsorg uten pekefinger. Jeg tror mennesker er rausere og har større hjerte i julen, sier Ann-Christin Pettersen.

Se også: Aktiviteter for barn og ungdom i juleferien, Er du bekymret for barn og ungdom?Sarpsborg kommune samarbeid med Av og til

Visste du at:

• Undersøkelse utført av Opinion for Frelsesarmeen viser:
    • hver tredje forelder svar er at jula kommer til å bli vanskeligere i år på grunn av dårligere økonomi, og mange klarer ikke å skjerme barna
    • 10 prosent hopper over måltider i jula
    • 13 prosent må spørre familie og venner om økonomisk hjelp
    • 27 prosent vil være mindre sosiale i jula
  • 90.000 barn i Norge opplever at foreldrene drikker for mye alkohol. I tillegg kommer alle de som har ubehagelige opplevelser med foreldrenes drikking innimellom. Mange av barna forteller det ikke til noen
  • Sarpsborg kommune har samarbeidet med organisasjonen Av og til siden 2003. På vegne av Av-og-til spør IPSOS årlig barn og ungdom mellom 8 og 19 år om hvordan de opplever voksnes alkoholbruk. Flertallet svarer at de ønsker at voksne drikker null, et eller to glass alkohol når de er sammen med dem
  • Det er en klar sammenheng mellom foreldrenes alkoholbruk og hvor mye barna kommer til å drikke senere i livet
  • Barn påvirkes før du gjør det: Når du klemmer litt lenger, når du snakker litt høyere, når du ler litt mer

(Kilder: avogtil.no; frelsesarmeen.no)