Hopp til hovedinnholdet

Lande barneskole

>Positivt språk

Illustrasjon som viser lærer og elever som diskuterer i et klasserom

Skjermklipp fra Redd barnas brosjyre Gi oss spilleregler!

Positivt språk

Publisert: 04.01.2024

Dette halvåret kommer skolen til å ha ekstra fokus på positiv språkbruk. Slik kan du som foresatt bidra 🙂.

Hvordan vi snakker til hverandre, og hvilke ord vi hører, påvirker oss. På Lande skole skal elever og ansatte snakke hyggelig til hverandre, og bruke et positivt språk.

Nedsettende ord og uttrykk har sneket seg inn i elevenes dagligspråk og blitt "vanlige". Det ønsker vi å gjøre noe med.

Til den jobben er vi først og fremst avhengige av elevenes deltakelse og meninger, men vi trenger også hjelp fra dere foresatte. Snakk med barna om hva slags språk de og andre rundt dem bruker, og hva de selv tenker om hva som er greit, og ikke.

Språk og kommunikasjon hører inn under alle fag i skolen. I de nærmeste månedende vil vi imidlertid ha ekstra fokus på det, blant annet gjennom  "Gi oss spilleregler!, et undervisningsopplegg fra Redd barna. Her finner du også et eget avsnitt om hva foreldre kan gjøre.